Чалгата в архитектурата
В самото начало ще започнем с няколко уточнения във връзка със значението на думата чалга
чалга – тур. çalgı -свирня, музика, а в някои случаи се превежда дори и като фолклор
чалгия -тур. çalgi -1. музикален инструмент
2. свирня, музика
чалгаджия- тур. Çalgici - свирач, музикант.
По изключително неясни причини днес думата чалга се използва преди всичко като синоним на кич, пошлост, простотия.Именно в контекста на това значение на думата чалга ще я използваме в оставащите до края редове.
Съчетанието пари, коли, кич, жажда за секс, крадени балкански мелодии и ритми,
пошли текстове, открояващи се с нецензурни думи и странни словосъчетания – оп саааа....къррр так... пак и пак, и пак поставят основите на едно ново течение в популярната музика с фолклорни мотиви обединено под етикета ,,ЧАЛГА,,.
Доста време след навлизането на чалга културата в страната нещата стоят по следният начин:
Лачените обувки вече струват 1800 лв, мобифоните вече се наричат GSM-и, а ,,Мерцедес,,-ите замениха файтоните от старите клипове. Това се казва развитие в застой!!!
Днес чалгата се е превърнала в начин на живот за мнозина.Продуктите на чалга индустрията ни заливат от всякъде.Безброй много певачки, безброй много чалготеки, безброй много хора кланящи се и подражаващи на насажданите от чалгата кич и простотия. Факт е вече и първото чалга поколение....
Трудно е да си представим, че чалгата си съществува като самостоятелна единица, нелепо е дори. Тя оказва влияние върху всичко около нас. Колкото и да е неприятно трябва да се признае фактът, че чалгата типизира поведенческото у масите, насаждайки определена ценностна систена, пречупена през призмата на собствената и пошлост.
Хляб и зрелища, но не в древен Рим, а тук и сега – хляб и кич. Къде тогава се нареждат литературата, изобразителното изкуство, класическата музика, нима са блед спомен от предишен живот, мираж или .....!? ,, Чалгата в смисъл на псевдоизкуство е навсякъде - не само в музиката, но и в архитектурата, изобразителното изкуство, литературата, театъра. В по-широк смисъл, като кич, чалгата е във всичко...,,
Да. За жалост чумата на чалгата облъчва като радиация и не подминава дори и архитектурата. Узурпирането на архитектурното изкуство е процес, който се наблюдава не от ден и два.
Началото на прехода поставя много хора пред големи изпитания - икономическа нестабилнист, финансов крах, несигурност са все фактори, допринесли за масовата мутризация на всички отрасли в страната. Строителството и архитектурата по нищо не остават по- назад. Периодът е по-известен като мутробарок. Характеризира се с абсолютният кич и е въплъщение на мутренските представи за красота – пълен огледален образ на начина им на мислене и начина им на живот.Архитектурната чалга ни представя сгради и комплекси, който без капка срам преливат от безвкусно съчетани архитектурни стилове както в интериора така и в екстериора. Мутризацията на архитектурния процес лишава автора(архитекта) от творческия му размах, подрязва неговите криле и го принуждава да ,, ражда,, загнили плодове – нищоподобни, сградни обеми гримирани и напудрени,бълващи кич.
Архитектурната чалгизация се базира върху мощния фундамент на израза ,,Който плаща, той поръчва музиката,,.Финансово зависимите проектанти се налага да правят редица компромиси и да слугуват и угаждат на клиента, подтискайки моралните си убеждения и възгледите си на естети.
За да разбере архитектурата човек трябва да стане част от творческия процес, да успее да интерпретира за себе си посланието на автора, съзерцаваики продукта на неговия труд. Вглеждайки се в чалга архитектурата обаче това е невъзможно.Посланието оставено от автора е всякаш едно своеобразно надвикване с вътрешното му ,,АЗ,,.Усетил киселият вкус чалга реализма наблюдателят само може да извърне поглед.
Съвременните проявления на архитектурния чалгизъм се изявяват не толкова в контекста на мутробарока, колкото в употребата и прилагането на неподходящи за средата архитектурни модели. За жалост погазването на архитектурните паметници на културата отново е продукт на чалга културата и манталитетът, който са първоинстинктивни и пазарно ориентирани и са само с една единствена комерсиална цел - ПАРИ. Всички сме чували, че целта оправдава средствата, но явно времената, в който е била валидна фразата никак не са отминали. Това говори само, че хората никак не са променили начина си на мислене, а само са го нагодили към новата чалга реалност.
Всеки човек сам изгражда ценностната си система под влиянието на заобикалящия го свят.Семейството, училището, улицата – средите определящи развитието на индивида ни заливат с чалга.Човек има право да избира, но за жалост възможностите, който му се предоставят са 90% продукт на чалгата и кича.,, Всеки трябва да прави, което е правилно, което му се отдава най-добре. Високите критерии, високият вкус, професинализма изключват чалгата.,,Когато осъзнаем всичко това тенденцията ще придобие друго измерение, по-благоприятна за развитието на културата и моралните ни ценности.ДАЙ, БОЖЕ...АМИН!!!
Източници: Станислав Радулов , снимки: arhitektura.bg
0 коментара:
Публикуване на коментар